Geschiedenis van de school

Gelegen aan het Spui heeft Oud-Beijerland al eeuwenlang een centrumfunctie op het eiland Hoeksche Waard vervuld. Vandaar dat in deze gemeente de meeste scholen voor voortgezet onderwijs werden gevestigd.
In 1887 opende de ULO-school – toen ook wel ‘Franse’school genoemd – haar deuren. In 1907 werd deze school een gemeenteschool.
In 1906 werd de Ambachtschool in Oud-Beijerland geopend, omdat in de Hoeksche Waard van toen behoefte was aan een praktische beroepsopleiding. De agrarische Hoeksche Waard maakte voorzichtig kennis met industrie. In 1918 ging na een lange politieke strijd de Rijks H.B.S. van start, die in 1920 een nieuw gebouw aan de H.B.S.-laan betrok. Dit karakteristieke gebouw bestaat nog steeds, nu als woongebouw met luxe appartementen. De openbare ULO ‘De Buitensluis’ in Numansdorp startte in 1965.

Met de Mammoetwet van 1968 veranderde er veel in onderwijsland. In die tijd werd de Hoeksche Waard ook minder een eiland, nadat de Heinenoordtunnel was geopend. De gemeenten groeiden en de bevolking nam snel in omvang toe, doordat vele Rotterdamse forensen zich in de Hoeksche Waard vestigden. Gedurende de jaren ’70 bleef de Rijksscholengemeenschap de enige school voor HAVO en VWO (atheneum/gymnasium) in de Hoeksche Waard. In de jaren ’80 kwam daarin verandering door de komst van een Christelijke scholengemeenschap. In die tijd was ook een fusie van twee LHNO-scholen in Oud-Beijerland en Klaaswaal en de LTO-school in Oud-Beijerland. De vestigingsplaats werd Oud-Beijerland.

In 1994 kwam de Regionale Scholengemeenschap (RSG) ‘Hoeksche Waard’ tot stand.
Velen in de Hoeksche Waard zullen ongetwijfeld één van bovengenoemde scholen bezocht hebben.

Sinds 1 augustus 2011 is de Regionale Scholengemeenschap gesplitst in het Hoeksch Lyceum en het Actief College.

De mooie Hoeksche Waard is ook in deze tijd een uitstekende plaats voor sterk en eigentijds onderwijs. De grote stad, natuur en cultuur zijn binnen handbereik.