Het Hoeksch Lyceum staat een gezonde levenshouding voor!

Onze school heeft een Gouden Schoolkantineschaal!

Naast een rookvrije en vanzelfsprekend alcoholvrije school met veel sport en beweging propageren wij ook de gezonde schoolkantine. Met de ontvangen gouden schaal laat onze school zien dat de schoolkantine gezond is ingericht.

Wij voldoen op school aan de volgende basisregels:

Basisregel 1: De kantine biedt in elke productgroep minstens één betere keuze aan.
Binnen de verschillende productgroepen (zoals fruit, brood, zuivel) kunnen leerlingen keuzes maken. In alle productgroepen biedt de kantine minstens één betere keuze aan. Dit geldt voor het uitgestalde aanbod én voor het aanbod in de automaten.

Basisregel 2: Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes. De kantine voldoet aan de eerste drie uitstralingspunten:

• Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod, liggen alleen betere keuzes. Gezonde producten liggen vooraan.

• Op de opvallende plaatsen in de automaten staan alleen betere keuzes. Ten minste de bovenste helft bestaat uit betere keuzes.

•Bij de kassa staan daar alleen betere keuzes zoals fruit.

Basisregel 3: De kantine stimuleert water drinken. In een gezonde schoolkantine is water altijd beschikbaar, zowel bij het uitgestalde aanbod als in de automaten. Er staan kannen met water op de balie en er is een watertappunt.

Onze school heeft hard gewerkt om de kantine gezonder te maken. Een gezonde uitstraling en een gezonder aanbod staan centraal in onze gezonde schoolkantine. Het oog van leerlingen valt meteen op de keuze in gezonde broodjes, groente en fruit. En er is altijd water beschikbaar (in de vorm van een watertappunt/waterkannen op de balie/ flesjes). De leerlingen zijn blij met dit aanbod dat verleidt om gezonder te kiezen.

De school heeft de kantine gezonder gemaakt aan de hand van de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen van het Voedingscentrum. Deze richtlijnen zijn opgesteld door het Voedingscentrum, in opdracht van het ministerie van VWS. De visie erachter: jongeren zijn de toekomst. Willen we dat zij gezonder leven, dan is het belangrijk dat zij ook op school gezond kunnen eten en drinken. Zij brengen hier immers een groot deel van hun tijd door. Ervaren dat gezond eten lekker en heel gewoon is, helpt hen een gezond eetpatroon te ontwikkelen.

De Gezonde Schoolkantine is een langlopend project van het Voedingscentrum. Het doel is een gezonder voedingsaanbod op vo- en mbo-scholen. Voor meer informatie: www.voedingscentrum.nl/gezondeschoolkantine

Uit de pers (Kompas Hoeksche Waard):

THE UNFORGETTABLES
Vergeten groenten worden veel minder gebruikt waardoor wij eigenlijk niet meer precies weten hoe ze eruit zien en smaken. De vergeten groenten zijn super lekker en heel erg gezond!
Genoeg redenen om ze weer te herkennen en te eten.
Markies, in de pauzes onze cateraar voor de leerlingen, gaat de leerlingen de komende weken weer kennis laten maken met de UNFORGETTABLES.