Uitwisseling met Duitse leerlingen

In de week van 3 april tot en met 7 april krijgen we 20 leerlingen van een Duitse school op bezoek in het kader van een uitwisseling. De leerlingen komen uit het plaatsje Crimmitschau uit het oosten van Duitsland. Deze plaats ligt vlakbij Dresden. In die week gaan we allerlei activiteiten ondernemen en gaan de leerlingen vooral veel van elkaar leren. Ze gaan ervaringen opdoen van een andere cultuur en gewoonten. We zijn buurlanden en de afstand is relatief klein, maar er zijn genoeg andere gebruiken. Dat is interessant en tegelijkertijd worden we ook bewust van alle overeenkomsten die er zijn en leren we elkaar steeds meer waarderen.

Op maandag zullen de Duitse leerlingen aan het eind van de middag arriveren op de Hoefsmid. In het programma gaan alle leerlingen op dinsdag lessen volgen. Daarna op woensdag naar de gemeente Rotterdam (1 van onze sponsoren) die een waanzinnig leuk en interessant programma hebben samengesteld. In de ochtend zijn we op Kleinpolderplein bij de dienst cameratoezicht en we bekijken de scanauto’s van de parkeerdienst (zie youtube link onderaan dit bericht). In de middag gaan we naar De Rotterdam op de Kop van Zuid. We krijgen voorlichtingen over Smart Cities, bouwwerken en de hololens (virtual reality). Daarna bezoeken we de Markthal, de kubuswoningen en we eten in de binnenstad.

Op donderdag gaan we in de ochtend fietsen door Rotterdam en allerlei bijzondere plekken bezoeken. In de middag bezoek we het Boijmans van Beuningen museum waar een tentoonstelling over surrealisme is: “Gek van surrealisme”. In de avond sluiten we af met een diner verzorgd door de leerlingen en hun gastouders.

Op vrijdag vertrekken de leerlingen huiswaarts en gaan we ons opmaken voor ons bezoek aan Duitsland in 2018. We hopen op nieuwe vriendschappen, prachtige ervaringen en een succesvolle uitwisseling.

Met dank aan sponsoring van de stad Rotterdam!

Programma:

Monday 3 Aprilarrival at Hoeksch Lyceum
17.00ETA
17.00-18.00Getting to know each other at school
19.00Dinner with host family
Tuesday 4 April
8.15Arrival at school
8.30Official Opening : LNB,ENS,VSE,KTK,VRG
9.00Guided Tour through the school in groups
10.30Break
11.20Start of lessons
11:20-16:00following lessons