3D-printer doet zijn intrede op Hoeksch Lyceum

Aanstaand schooljaar start het Hoeksch Lyceum met de talentklassen Science & ICT en Kunst. Voor deze klassen zijn er twee 3D-printers aangeschaft om mee te werken en te experimenteren. Eén 3D-printer was helemaal compleet, de tweede werd aangeleverd als bouwpakket.
Na een goede introductie van de leverancier zijn onze leerlingen uit 4 vwo (en een paar uit 3 vwo) zelf aan de slag gegaan met het in elkaar zetten van het bouwpakket. Op dit moment beschikken we dus over twee werkende 3D-printers voor onze leerlingen!

Het maken van technische onderdelen dan wel kunstobjecten is een uitdagend proces.
Er zijn verschillende manieren om een product te maken: leerlingen kunnen zelf 3D-objecten ontwerpen via tekenprogramma’s, er kunnen foto’s gemaakt worden rondom het te reproduceren object of ze kunnen kant-en-klare objecten opzoeken die ze naar eigen idee kunnen door ontwikkelen.

Er zijn al veel vormgevers, kunstenaars en techneuten die prachtige, vernieuwende voorwerpen ontwerpen. Onlangs is de Nefratite, een oud Egyptisch kunstwerk gereproduceerd. Of denk aan het ontwerpen van scharnieren voor in een skelet.
Onze leerlingen krijgen vanaf nu ook de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met de 3D-printer, dit levert al inspirerende foto’s op:

P2120402