Rosanne brengt vak M&O in praktijk in Bangladesh!

Oud-leerlinge Rosanne  brengt het vak M&O in praktijk in Bangladesh!

Het Hoeksch Lyceum is wel erg trots op oud-leerlinge Rosanne van Kleef!

Rosanne en haar vriend Rik vertrokken in 2014 voor een wereldreis van een jaar. In Bangladesh werden ze geraakt door de armoede en de slechte arbeidsomstandigheden. Het land maakte diepe indruk op ze, niet alleen door de armoede, maar zeker ook door het gevoel van welkom bij de lokale bevolking. Dit was voor beiden  de perfecte kans om hier iets mee te gaan doen.

Rosanne was op het Vwo al bezig met ondernemerschap. Haar profielwerkstuk bij het vak M&O (Management en Organisatie) had als titel: ‘Ondernemen, iets voor mij? Het ondernemingsplan’.
Slecht een aantal jaren later kon ze dit al ten uitvoer brengen.

Rosanne: Het ondernemen zat er inderdaad al vanaf jongs af aan al in. Tijdens mijn jeugd vond ik het altijd al interessant hoe ondernemers denken in kansen in plaats van problemen.  Hopelijk inspireert dit artikel de scholieren van nu, om ook hun dromen na te jagen.

Via couchsurfing leerden ze de cultuur kennen en werden ze door Bengaalse vrienden geholpen met hun zoektocht naar een geschikte fabriek. Daar troffen ze soms schrijnende toestanden aan. Waar de ondernemer vol trots zijn fabriek en personeel liet zien, werden Rosanne en Rik getroffen door de  omstandigheden waarbij vaak jonge kinderen aan het werk waren. Ze realiseerden zich dat wij in het Westen ons nauwelijks bewust zijn van  wat er schuil gaat achter de kleding en de accessoires die we dragen.
Acht maanden bleven Rosanne en Rik in Bangladesh om hun productie op te zetten.

Samen met Rik startte ze het bedrijf Juuty, dat tassen en luxe accessoires maakt . De lokale bevolking profiteert van de werkgelegenheid. Bijzonder te noemen is dat duurzaamheid erg belangrijk is voor Rosanne en Rik; door het ontbreken van chemische reinigingsmiddelen is de productie hierdoor maatschappelijk en duurzaam verantwoord. Ze lieten op deze manier zien dat er in Bangladesh ook iets anders dan fastfahion gemaakt kan worden.

De Nederlandse ondernemers willen met de verkoop van hun producten niet alleen de medewerkers helpen. “Voor ieder verkocht product gaat er ook een levensmiddelenpakket naar iemand in Bangladesh die dat hard nodig heeft.” Toch benadrukt Rosanne dat Juuty geen liefdadigheidsinstelling is. “Uiteindelijk zijn we vooral ondernemers. We willen op een eerlijke manier geld verdienen met duurzame en kwalitatieve producten.”
“Het is mooi om te laten zien dat Bangladesh meer is dan een land waar alleen maar massaal goedkope kleding wordt gemaakt.”
aldus Rosanne.

HP de Tijd besteedde onlangs een artikel aan de twee ondernemers : http://www.hpdetijd.nl/2016-01-18/nederlanders-pakken-fast-fashion-bangladesh-aan/

Inmiddels zijn er al meerdere artikelen geschreven over Juuty. Deze zijn te lezen door op de volgende link te klikken: http://juuty.com/juuty-in-het-nieuws/

Wij zijn als school natuurlijk SUPERTROTS op deze prestatie van Rosanne en haar vriend Rik!

DSCN3038