4 havo en vwo leerlingen krijgen gastcollege SIR

Na de pilot vorig jaar nemen dit jaar vwo -4,  havo -4 M&O – leerlingen en de havo 5 IBC leerlingen  deel aan het Europees project Social Innovation Relay (SIR) in het  kader van het International Business College.

Social Innovation Relay is een wereldwijde competitie die georganiseerd wordt in samenwerking met Nationale Nederlanden en HP. Tijdens Social Innovation Relay worden leerlingen van de middelbare school uitgedaagd om een innovatief (zakelijk) concept te ontwikkelen, om daarmee een sociale behoefte aan te pakken.

Door het project maken leerlingen kennis met sociaal ondernemerschap.

Dhr. Tiemens van Enactus-UvA gaf vrijdag 29 januari het 3e en 4e uur een gastcollege over sociaal ondernemen. Dit vormt de introductie van het project.

Enactus UvA is onderdeel van Enactus, een internationale non-profitorganisatie die studenten, het hoger onderwijs en leiders uit het bedrijfsleven bij elkaar brengt. Samen ondernemen we actie om de kwaliteit van leven en de levensstandaard van mensen die het nodig hebben te verbeteren. Studenten doen dit door het ontwikkelen maatschappelijke projecten, waarbij het helpen van een doelgroep onderdeel is van het business plan. In de 40 landen waar Enactus actief is, zijn de studenten erop gericht een verschil te maken in de lokale samenleving. Een voorbeeld is het Spring Back-project in de VS, waar Enactus de recycling van 9.600 matrassen bevordert en daarmee full-time banen creëert voor acht voormalig daklozen en gevangenen. Of in Kenia, daar verhoogt Enactus het verkoopsucces van 30 honinghandelaren met bijna vijftig procent. Of in Guatemala, waar Enactus 45 bewoners van een dorp helpt om hun inkomen te verdrievoudigen. Ze recyclen waardevolle materialen, maken er portemonnees, armbanden en tassen van en verkopen ze vervolgens.

Tijdens het gastcollege is een casus uitgewerkt ( Toms shoes) om te leren wat sociale innovaties zijn. De volgende stap is voor de leerlingen het bedenken van hun eigen sociaal innovatieve idee. De leerlingen leveren per team (4 leerlingen) online hun eerste idee in. In 500 woorden leggen ze hun idee voor sociale innovatie uit en het maatschappelijke doel dat hiermee gebaat is. De 20 beste teams uit Nederland worden gekoppeld aan een online begeleider, die hen helpt het idee verder te ontwikkelen. De 10 teams die uiteindelijk het beste idee hebben, strijden in de nationale finale om de titel. De leerlingen winnen producten van HP. De winnaars van de Nationale finale vertegenwoordigen Nederland in het wereldwijde kampioenschap!

Ook de havo 5 leerlingen van het International Business College zullen hun ideeën inleveren.