Mondkapjes, 1,5 meter, zelftesten, looproute en telefoontas

Gebruik mondkapje en 1,5 meter
Leerlingen en onderwijspersoneel van middelbare scholen hoeven vanaf 25 september geen mondkapje meer te dragen. Ook vervalt de verplichte 1,5 meter afstand tussen onderwijspersoneel onderling en tussen leerlingen en onderwijspersoneel.
Het advies blijft: bewaar indien mogelijk 1,5 meter afstand

Zelftesten en quarantaine
Voor leerlingen en medewerkers die (nog) niet immuun zijn geldt het advies om twee keer per week preventief een zelftest te doen. Ook gaan leerlingen en medewerkers in quarantaine als zij in nauw contact zijn geweest met iemand die is besmet met het coronavirus. Leerlingen en medewerkers die als immuun worden gezien hoeven in dat geval niet in quarantaine.

U/jij wordt als immuun gezien als u/jij:

• 14 dagen of langer geleden een 2e prik hebt ontvangen van BioNTech/Pfizer, Moderna of AstraZeneca; of
  • 14 dagen of langer geleden 1 prik hebt ontvangen van één van deze vaccins en corona heeft gehad; of
  • 28 dagen of langer geleden een Janssen-vaccinatie hebt ontvangen; of
  • minder dan 6 maanden geleden corona hebt gehad.

Looproute op school
De looproute op school blijft voorlopig gehandhaafd. Let hierop als je door de gangen loopt en de trappen gebruikt.

Telefoontassen
Vanaf 27 september zullen de telefoontassen weer in gebruik worden genomen. Mobieltjes gaan bij binnenkomst in het lokaal in de telefoontas.

Basisregels

De basisregels blijven ook in het onderwijs gelden, net als in de rest van de samenleving:

• Was vaak en goed je handen.
  • Het blijft verstandig om elkaar de ruimte te geven en dan blijft 1,5 meter de veilige afstand.
  • Blijf thuis bij klachten en laat je direct testen in de GGD-teststraat. Wie positief test, gaat in quarantaine.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht.

Meer informatie over de aanpak van het coronavirus en het voortgezet onderwijs is te vinden op de website van de Rijksoverheid. De informatie wordt steeds aangepast.