In mavo 3 werken de leerlingen in de LOB-lessen met de methode Qompas.

Eén van de onderdelen in dit programma is het maken van een beroepentest. Leerlingen kiezen voor de vragenlijst de test van niveau 3 en 4, de MBO-niveaus waar zij met hun uiteindelijke mavo-diploma terecht kunnen komen. Bij sommige leerlingen geeft de test exact dat beroep aan wat ze al voor ogen hadden.
Echter, soms hebben leerlingen al helemaal voor zichzelf uitgestippeld welk beroep ze later willen gaan uitvoeren. Ze zijn dan verbaasd dat de uitslag van de test ook andere beroepen kan voorstellen. Zo krijgen leerlingen een goed beeld van hun kwaliteiten en interesses.

De uitslag van de beroepentest blijft in het digitale dossier van de methode staan. Daarnaast krijgen de leerlingen een gedrukt exemplaar van de test uitgereikt.