Aan de slag om te leren en voor het goede doel

De afgelopen weken hebben leerlingen van onze school twee projecten uitgevoerd die allen in het teken stonden van ‘burgerschap’. Het zijn projecten waarbij de opbrengst geheel naar goede doelen is gegaan.

• Vóór de kerstvakantie hebben leerlingen op school voedsel ingezameld voor de voedselbank. Dozen vol met boodschappen zijn, nog vóór de Kerst, overhandigd aan de Voedselbank. Daar wisten ze er wel raad mee.
  • Het 2e project was de Day for Change Klasse!Actie. Als voorbereiding op de havo-bovenbouw hebben 60 leerlingen uit havo 2 in december deelgenomen aan  het project “Day for Change Klasse!Actie”, georganiseerd door het International Business College (IBC).
    Met de Klasse!Actie van “Day for Change” leren jongeren ondernemen door eigen bedrijven op te zetten met een microkrediet van € 20,-. De winst gebruikt “Day for Change” om arme mensen in ontwikkelingslanden aan een microkrediet te helpen. In veel gevallen is zo’n microkrediet voor hen het begin van een nieuw leven.
    Voorafgaand aan de projectdag hebben de leerlingen tijdens de reguliere lessen al informatie over het project gekregen door gastlessen van medewerkers van Day for Change. Tijdens de projectdag hebben de leerlingen in totaal 15 bedrijfjes opgezet. Op vrijdag 6 december is een aangepast ondernemingsplan geschreven en gepresenteerd aan  medewerkers van de Rabobank. Na ontvangst van het startkapitaal werden de voorbereidingen getroffen voor de volgende projectdag op 18 december.
    Woensdag 18 december hebben de leerlingen van havo 2 een kerstmarkt georganiseerd, waarbij ze hun producten, aangevuld met eten en drinken, te koop aanboden voor leerlingen en belangstellenden in 4 verkooprondes. De actie heeft een opbrengst opgeleverd van € 355,- voor het goede doel: microfinancieringsprojecten in ontwikkelingslanden. Op een afsluitende bijeenkomst in de aula van het Hoeksch Lyceum werd vrijdag 10 januari de cheque overhandigd aan  medewerkers van  Day for Change. Ook kregen de beste junior ondernemers een oorkonde uitgereikt en een goodie bag van het Hoeksch Lyceum.