4-Vwo bij Nationale Finale Social Innovation Relay

4-Vwo leerlingen bij laatste drie van Nationale Finale Social Innovation Relay project

4-Vwo leerlingen van het Hoeksch Lyceum hebben in het kader van het International Business College met succes deelgenomen aan een nieuw Europees project: Social Innovation Relay (SIR). Social Innovation Relay is een wereldwijde competitie die georganiseerd wordt in samenwerking met Nationale Nederlanden en HP. Tijdens Social Innovation Relay worden leerlingen van de middelbare school uitgedaagd om een innovatief (zakelijk) concept te ontwikkelen, om daarmee een sociale behoefte aan te pakken.

Door het project maken leerlingen kennis met sociaal ondernemerschap. Dhr. Hauptmeijer van Nationale Nederlanden gaf op het Hoeksch Lyceum een gastcollege over sociaal ondernemen. Dit vormde de introductie van het project. Er werd een casus uitgewerkt om te leren wat sociale innovaties zijn. De volgende stap was voor de leerlingen het bedenken van hun eigen sociaal innovatieve idee. De leerlingen leverden per team (3 tot 4 leerlingen) online hun eerste idee in. In 300 woorden legden ze hun idee voor sociale innovatie uit en het maatschappelijke doel dat hiermee gebaat is. Vier teams van het Hoeksch Lyceum behoorden tot de 20 beste teams uit Nederland van in totaal 64. Zij werden gekoppeld aan een online begeleider, een medewerker van Nationale Nederlanden, die hen hielp het idee verder te ontwikkelen. Uiteindelijk waren er twee teams van het Hoeksch Lyceum die uitgenodigd werden voor de Nationale Finale, waarin 10 teams uit heel Nederland, die uiteindelijk het beste idee hadden, streden om de titel en een plaats voor de Internationale Finale in Kopenhagen.

Afgelopen vrijdag was het zover. De twee teams van het Hoeksch Lyceum, F.A.M.Mous en Raise your Voice vertrokken naar de nationale finale in het DE-Café in Rotterdam.

F.A.M.Mous, bestaande uit Anna de Koning, Fleur Jagram, Mees Monen en Menno in ’t Veld, hadden een F.A.M.Mous box bedacht om het tekort aan voedsel en schoon drinkwater in derdewereldlanden aan te pakken. In de doos zit een instructie voor de Nederlandse en Afrikaanse gezinnen. Voor de Nederlandse families een instructie over wat zij in de doos moeten stoppen (de spullen waarmee je een waterfilter en een basisvoedselpakket met zaadjes en compost kunt samenstellen). En voor de Afrikaanse gezinnen een instructie met pictogrammen over hoe zij de producten in de box moeten gebruiken.

Raise  your Voice, bestaande uit Vanessa Vredeveld, Esmée Portier en Nynke Brons, hadden het sociale probleem ‘gepeste kinderen’ als onderwerp.  Ze willen een nationaal festival organiseren, waar liedjes door amateurmuzikanten en bekende artiesten gespeeld worden die zijn geschreven door leerlingen van de basisschool, die gepest worden of zijn. waarin zij hun emoties en gevoelens hebben vastgelegd.

Na zeer goede presentaties van beide teams zat Raise your Voice bij de laatste drie finalisten. Helaas ging een andere groep met de reis naar Kopenhagen ervandoor. Echter, de leerlingen van het Hoeksch Lyceum hebben een  fantastische prestatie geleverd en zijn weer een ervaring rijker. Een mooie afronding van een zeer geslaagd project.