Leerlingen winnen met plan ‘aanpakken van armoede’

In Nederland leeft één op de negen kinderen in armoede. Een schokkend aantal en daar moet volgens Lonneke, Annelie, Roos, Enisa (mavo 4) en Ebel (havo 4) van het Hoeksch Lyceum wat aan gebeuren. Mavo- en havoleerlingen kregen de opdracht om een aanpak te bedenken voor een maatschappelijk vraagstuk in de Hoeksche Waard. Stichting MEE en het jongerenwerk van Welzijn Hoeksche Waard hebben het plan van bovenstaande leerlingen uitgekozen om daadwerkelijk uit te gaan voeren. Want zowel volgens de leerlingen als Stichting MEE en het jongerenwerk van Welzijn Hoeksche Waard krijgen veel mensen hier direct of indirect mee te maken.

Juist in de decembermaand is het voor gezinnen die zeer weinig te besteden hebben lastig om cadeautjes te kopen voor Sinterklaas en kerst of mee te gaan met schooluitjes. Toen Stichting MEE en het jongerenwerk van Welzijn Hoeksche Waard bij Lonneke, Annelie, Roos, Enisa en Ebel in de klas kwamen om maatschappelijke vraagstukken in de Hoeksche Waard te bespreken, kozen deze leerlingen ervoor om een plan te bedenken om armoede aan te pakken. Met hun plan willen ze dat kinderen uit gezinnen die weinig te besteden hebben, ook mee kunnen met schooluitjes en dat zij in de decembermaand en met hun verjaardag cadeautjes kunnen krijgen. Dit plan kunnen zij dankzij subsidie van de gemeente en met behulp van Stichting MEE en het jongerenwerk van Welzijn Hoeksche Waard daadwerkelijk gaan uitvoeren. Een mooi, klein initiatief met hopelijk grote positieve gevolgen.