Posterpresentatie Zwerfafval als uitglijder

Met een posterpresentatie op 24 november eindigde het gastlesproject ‘Zwerfafval als uitglijder’. Alle brugklassen hadden vijf lessen aan dit programma van de Stichting Milieu Dichterbij gewerkt. “Het is belangrijk dat de leerlingen met het onderwerp afval bezig zijn”, zei de directeur van de Regionale Afvalstoffendienst tijdens zijn rondgang langs de werkstukken.

In de aula van de school waren marktkraampjes ingericht met posters, muurkranten en spullen van thuis. Iedere klas, negen in totaal, had het groepje met de beste oplossingen voor het zwerfafvalprobleem afgevaardigd voor de eindpresentatie.
Als jurylid mocht René Huisman, directeur van de Regionale Afvalstoffendienst (RAD), de werkstukken beoordelen. Dat deed hij samen met zijn collega Nadia Akhadir, rector Rebecca Valkenborg, gastdocent Lily Venema van de Stichting Milieu Dichterbij (SMD) en de voorzitter van de SMD, Jeanette Notenboom.

Zakje met brood
Veel posters gingen over ‘plastic soep’, merkten de juryleden op. Wat ook in het oog sprong, was een filmpje over vogels die op het schoolplein in een zakje met brood zaten te pikken. “Heel treffend”, vond de jury. Het was goed te zien dat de jongeren plezier hadden in het gastlesproject. Niet alleen tijdens de lessen, maar ook bij de eindpresentatie. Het deed de directeur van de RAD deugd om te zien hoe geconcentreerd en serieus de leerlingen hun ideeën over het voorkomen van (zwerf)afval uitlegden aan de bezoekers. “Het is belangrijk dat de leerlingen met het onderwerp bezig zijn”, zei hij. “Het gaat namelijk om bewustwording.”

Het adviesgroepje dat zichzelf ‘Clean Rainbow’ had gedoopt, vergaarde de meeste punten en was daarmee de winnaar. Eva, Sofie, Isa, Annika en Mischa zitten in klas MH1a en ontwierpen een fleurige regenboog met de slogan ‘Wees kleurig schoon!’. Ze hadden hun kraam leuk ingericht en goed nagedacht over de onderzoeksvragen. Volgens de vijf meiden helpt statiegeld op blikjes en kleine flesjes het tegengaan van zwerfafval. Ook willen ze bedrijven verplichten hun verpakkingen terug te nemen.

Slecht voor de natuur
De rector sprak haar waardering uit over de gastlessen van de SMD. “Ik vind het heel belangrijk dat de leerlingen met dit onderwerp aan de slag zijn gegaan”, zei Rebecca Valkenborg. Nu ze weten dat het slecht is voor de natuur en dat dieren erin verstrikt kunnen raken en er zelfs in kunnen stikken, gooien haar pupillen geen afval meer op straat. Bovendien is afval materiaal, dat opnieuw kan worden gebruikt.

De leerlingen zijn vast van plan de wereld te verbeteren.

Het gastlesproject ‘Zwerfafval als uitglijder’ is uitgevoerd in opdracht van en gefinancierd door de RAD (Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard).