Gastcollege Thomas Blekman voor Junior Business

Afgelopen vrijdag kregen de leerlingen van het Junior Business College een gastcollege van Thomas Blekman over Effectuation.

“Thomas Blekman is ondernemer, spreker, schrijver, consultant en ‘clinical’ professor aan de Erasmus Universiteit. Als professor combineert hij zijn praktijkervaring met de actieve toepassing van academisch onderzoek en theorie. Hij is Senior Partner bij de Beukelaar Groep en sinds kort ook Creative Innovation expert bij het Semco Style Institute. Voorheen was hij ruim 10 jaar project en change manager bij ING.

De vijf wetenschappelijk gevonden Effectuation principes beschrijven de wijze waarop door de wol geverfde ondernemers succesvol zijn. Ondernemerschap is vanaf nu echt te leren en ook geschikt voor intern ondernemers want Thomas heeft met een enorm enthousiast team de Effectuation principes geschikt gemaakt voor in bestaande bedrijven. De kern van zijn boodschap: start vanuit beschikbare middelen, riskeer niet meer dan verantwoord voelt, co-creëer om het risico verder te verkleinen en om tot unieke combinaties te komen, haal voordeel uit verrassingen onderweg en stop met het voorspellen van de toekomst in de draken van business cases.

Dhr. Blekman heeft de leerlingen kennis laten maken met de entrepreneurial mindset ‘If the world gives you lemons, make lemonade!’. De leerlingen van het Junior Business College gaan verder aan de slag met de principes in realistische praktijkopdrachten. De eerstvolgende is een Marketingopdracht van een bedrijf, dat geïntroduceerd zal worden door de directeur van een Marketing bureau, dhr. de Koning.