Wethouder overhandigt keurmerk Alcoholvrij

Met ingang van dit schooljaar is het Hoeksch Lyceum  een Alcoholvrije School.

De Alcoholvrije School is een officieel keurmerk, uitgegeven door het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. Dit instituut richt zich onder meer op het terugdringen van alcoholgebruik bij scholieren en het voorkomen dat jongeren voor hun 18e beginnen met drinken.
Op de Alcoholvrije School zijn duidelijke afspraken gemaakt over het alcoholgebruik. Om het keurmerk te ontvangen moest Het Hoeksch Lyceum aan 27 criteria voldoen. Inmiddels voldoen we aan al deze criteria en mogen we het keurmerk dan ook dragen.

Dinsdagochtend 23 augustus hebben wethouder van der Werf van de gemeente Oud-Beijerland en mevr. Kenens van de GGD het gevelbordje met het keurmerk officieel overhandigd aan de directie van onze school. Alcoholvrije school 23-8-2016 (5)

Mevrouw Van der Werf gaf aan dat de gevolgen van alcoholgebruik voor de hersenen onmiskenbaar zijn. Zij is er trots op dat het Hoeksch Lyceum hier werk van gemaakt heeft en inmiddels al twee scholen (ook het Actief College) in de Hoeksche Waard dit keurmerk hebben ontvangen. Jeugdbeleid valt in haar portefeuille Zorg. Zoals zij aangaf: alles dat in belang is van jeugd is dus voor haar belangrijk.

Mevrouw C. Kenens van Dienst Gezondheid & Jeugd noemde de goede wijze waarop het Hoeksch Lyceum aan alle voorwaarden voldeed bijzonder.

In de Hoeksche Waard zijn wij, samen met het Actief College, de enige officiële Alcoholvrije Scholen. In de regio Zuid-Holland Zuid zijn er in totaal maar 6 scholen die dit keurmerk mogen dragen. Landelijk zijn dit ongeveer 45 scholen.
Het Hoeksch Lyceum wenst een gezonde school te zijn; alcoholvrij, rookvrij, een gezonde kantine en een stevige sportafdeling. Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam, daar staat het Hoeksch Lyceum voor.

Naast een bevestiging van ons beleid vormt het keurmerk ook een aansporing tot een constante alertheid met betrekking tot de handhaving van de regels voor een Alcoholvrije School. Het is iets wat blijvende aandacht verlangt.

IMG_3705 (2) IMG_3706 (2)

IMG_3717 (2)