Debatclub bezoekt Multatulihuis en NRC

De schoolkrantredactie en leden van de debatclub van het Hoeksch Lyceum hebben deze week een bezoek gebracht aan het geboortehuis van Multatuli en aan de redactie van de NRC in Amsterdam. Het bezoek was de hoofdprijs van de Max Havelaar Toesprakentoernooi van dit jaar. Leerlingen Anna de Koning en Thijs van der Drift hebben deze prijs gewonnen met een indrukwekkende speech over vrijheid en onvrijheid. In de toespraak hadden ze diverse uitspraken van Multatuli verwerkt.  ‘Ze zetten de toespraak overtuigend Multituliaans neer in hoe ze de karakters uit het boek Max Havelaar verwerkten in hun speech over tolerantie en vluchtelingen. Ze voerden hun idee met precisie uit en spraken met passie’, concludeerde jurylid Jaap de Jong expert moderne retorica en hoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Ruim honderd leerlingen uit heel Nederland namen deel aan het toernooi op de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. De speeches stonden dit jaar in het teken van het thema ‘vrijheid’. Ter inspiratie van hun speech verdiepten de leerlingen zich in een van de beste speeches van Nederlandse bodem, van de schrijver Multatuli. Hij streed in Nederlands-Indië voor rechtvaardigheid en vrijheid voor de onderdrukte Javanen.