Leerlingen Hoeksch Lyceum in landelijke finale S.I.R.

Havo -5 IBC en Vwo -4 leerlingen Hoeksch Lyceum in finale Social Innnovation Relay project

Na de pilot vorig jaar nemen dit jaar Vwo -4 en Havo -4 M&O – leerlingen deel aan het Europees project Social Innovation Relay (SIR) in het  kader van het International Business College.

Social Innovation Relay is een wereldwijde competitie die georganiseerd wordt in samenwerking met Nationale Nederlanden en HP. Tijdens Social Innovation Relay worden leerlingen van de middelbare school uitgedaagd om een innovatief (zakelijk) concept te ontwikkelen, om daarmee een sociale behoefte aan te pakken.

Door het project maken leerlingen kennis met sociaal ondernemerschap. Dhr. Hauptmeijer van Nationale Nederlanden gaf op het Hoeksch Lyceum een gastcollege over sociaal ondernemen. Dit vormde de introductie van het project. Er werd een casus uitgewerkt om te leren wat sociale innovaties zijn. De volgende stap is voor de leerlingen het bedenken van hun eigen sociaal innovatieve idee. De leerlingen leveren per team (3 tot 4 leerlingen) online hun eerste idee in. In 300 woorden leggen ze hun idee voor sociale innovatie uit en het maatschappelijke doel dat hiermee gebaat is. De 20 beste teams uit Nederland worden gekoppeld aan een online begeleider, die hen helpt het idee verder te ontwikkelen. De 10 teams die uiteindelijk het beste idee hebben, strijden in de nationale finale om de titel. De leerlingen winnen producten van HP. De winnaars van de Nationale finale vertegenwoordigen Nederland in het wereldwijde kampioenschap!

De teams Good4gifts van Havo- IBC en SLEEP van Vwo -4 M&O behoren tot de beste tien van Nederland! De jury heeft de plannen voor Social Innovation Relay beoordeeld en deze leerlingen mogen naar de Nationale finale van SIR 2016 op 15 april.

De Nationale finale is in het kantoorgebouw Delftse Poort in Rotterdam. Het programma begint om 13.30 uur en eindigt om 16.30 uur. Tijdens de Nationale finale pitchen de leerlingen hun idee voor een jury.

CIMG3326-640x480