Fantastisch resultaat bij Sci-Tech Finale

Fantastisch resultaat voor Hoeksch Lyceum leerlingen bij Sci-tech Nationale Finale: 2e plaats

Op woensdag 9 maart 2016 vond de 6de Nationale Sci Tech Challenge plaats op de 11de verdieping van de Science Tower van het ECE/Erasmus Universiteit aan de Marconistraat 16 te Rotterdam.

Er waren in totaal 7 scholen uit het hele land aanwezig om te strijden voor de 1e plaats

Dit jaar bestond de uitdaging eruit om bij een raffinaderij in Noorwegen het gemeentelijke drinkwaterverbruik tegen te gaan, de lozing van afvalwater in zee te verminderen en het warmteverlies efficiënter te gebruiken.

De deelnemende teams stelden zich eerst voor aan het totale publiek. De leerlingen van het Hoeksch Lyceum (Marieke, Martijn, Suzanne, Roos, Pieter en Lisa) hadden een kort videofilmpje gemaakt als introductie.

Na het bekend worden van de challenge gingen de teams naar de hen toegewezen werkplek en werd besproken en bepaald hoe tot de oplossing te komen. Exxon Mobil medewerkers waren beschikbaar voor ondersteuning. De ‘oplossing’ werd uitgewerkt op een vooraf op de PC’s vastgelegd  concept-document en ingeleverd bij de jury.

Elk team presenteerde in maximaal 10 minuten zijn uitgewerkte oplossing. De presentatie van de leerlingen van het Hoeksch Lyceum was prima opgebouwd en inhoudelijk heel sterk. De samenwerking was perfect. Ze hadden alles goed uitgewerkt en konden elke vraag van de jury beantwoorden.

Na de 3 uur durende werksessie en de presentaties maakte uiteindelijk de professionele jury om half vijf een winnaar bekend. Het Willem van Oranje College uit Waalwijk won nipt van het Hoeksch Lyceum. Het Hoeksch Lyceum werd tweede. Wij zijn bijzonder trots op de prestaties van de Vwo -5 leerlingen Marieke Straatman, Martijn van den Dool, Suzanne Wijbenga, Roos Guddee, Pieter Kramer en Lisa Groen. Volgend jaar neemt het Hoeksch Lyceum weer deel aan de Challenge, dat uitstekend past bij de visie om ook de Bèta- leerlingen uit te dagen tot het ontwikkelen van hun talenten door het aanbieden van activerende lesprogramma’s.

SciTech finale 9 mrt 2016