Leren leren avond voor ouders groot succes

Ruim 130 ouders, van voornamelijk  brugklasleerlingen, hebben de Leren leren avond voor ouders bijgewoond.

Veel ouders lopen thuis tegen dezelfde opstakels op: hoe stimuleer ik mijn kind? Hoe help ik bij plannen en het maken van huiswerk?
Tijdens deze avond hebben wij de ouders op deze vragen antwoord proberen te geven.leren

Docenten van verschillende vakken legden uit hoe leerlingen het beste leren voor verschillende vakken en hoe de ouders hen hierbij kunnen helpen. Verder was er aandacht voor leerstijlen, plannen en vragen van ouders.

Nog een paar “gouden tips”

• Help uw kind bij het plannen van toetsen en huiswerk. Pubers zijn hier nog niet zo goed in. Denk hierbij ook aan de 2 herkansingen per cijferperiode (periode 1: t/m 20 november, periode 2: t/m 11 maart, periode 3: t/m 7 juni)
  • Laat uw kind de lesstof eerst aan u uitleggen en stuur vervolgens bij. Zelf uitleggen is namelijk veel effectiever dan uitleg krijgen.
  • Maak gebruik van het e-pack op www. vandijk.nl/digitaal.leren 2

Je kunt digitaal oefenen met  woordtrainer, grammaticatrainer, spelling- en spraaktrainer en oefentoetsen (Frans en  Engels).

• Kijk eens een Engelse film met Engelse ondertiteling.
  • Overhoren werkt!
  • Het gebruik  van bronnen is belangrijk bij aardrijkskunde en geschiedenis. Wie, wat, waar, waarom?
  • Het Hoeksch Lyceum Handboek in de Elo in Magister staat vol leertips, formats voor b.v. verslagen en leerstrategieën en wordt doorlopend aangevuld.
  • Keep on smiling en blijf uw kind stimuleren.
  • Wij bieden huiswerkbegeleiding en bijles op school aan.leren 3

Leren leren