Expeditie Vriend & Vijand : 10.000ste bezoeker!

Vrijdag 10 april was het feest op het Hoeksch Lyceum in Oud-Beijerland.  De 10.000ste leerling kreeg die dag een onvergetelijke ervaring in de containers van Expeditie VRIEND&VIJAND. De leerlingen van klas MA1A brachten de teller voorbij de 10.000 deelnemers. Reden voor de initiatiefnemers, stichting Critical Mass, om de leerlingen eens extra in het zonnetje te zetten.

Voor deze speciale gelegenheid werd er een levensechte Expeditie VRIEND&VIJAND taart gemaakt in de vorm van de containers. “Ik had eerst niet door dat het een taart was, ik dacht dat het een speelgoed container was”, grapte een leerling. Tijdens het feestelijk welkomstwoord werd de leerlingen verteld dat één van hen het 10.000ste expeditielid zou zijn. Na een korte speech van de rector was het tijd om de taart aan te snijden. Het was een succes volgens de leerlingen: “Deze taart is super lekker en het voelt speciaal dat wij de klas zijn waarin de 10.000ste bezoeker zit.”

Na de taart was het tijd voor de expeditie zelf. De leerlingen doken in kleine groepjes onder begeleiding van trainers de confrontatiecontainers in. Enthousiast kwamen ze na 1,5 uur de laatste container weer uit. “Ik vond de containers super modern en heel leuk doordat je veel zelf moest uitvoeren. Daardoor is het niet saai, maar juist leerzaam”, vertelde een leerling met een brede grijns. Een ander was vooral onder de indruk van de onderlinge openheid: “Doordat we in een klein groepje waren was iedereen heel open naar elkaar, heel bijzonder.”

Expeditie VRIEND&VIJAND blijft van schoolplein naar schoolplein trekken. Op naar de 20.000ste bezoeker.

Expeditie VRIEND&VIJAND [1] is een initiatief van de stichting Critical Mass uit Utrecht. Zij hebben vijf zeecontainers omgebouwd tot uitdagende ontmoetingsplekken. De volledig ingerichte ‘confrontatiecontainers’ trekken van schoolplein naar schoolplein in heel Nederland. Leerlingen ondernemen in deze volledig ingerichte containers in kleine groepjes een ontdekkingstocht langs de verschillende aspecten van sociale veiligheid. Door gesprekken, confrontaties en games worden de leerlingen zich bewust van hun denkbeelden, houding, gedrag en de consequenties daarvan. Jongeren ervaren hoe het is om buitengesloten te worden, ze worden geconfronteerd met pest- en conflictsituaties en ze experimenteren met manieren om deze op te lossen.

verkl def 10000ste bezoeker 10 04 2015 critical mass_MG_4136 verkl def 10000ste bezoeker 10 04 2015 critical mass_MG_4142 verkl def 10000ste bezoeker 10 04 2015 critical mass_MG_4151