De week van het lezen: terugblik

De Week van het Lezen (9-13 maart): Voel de magie van lezen

Afgelopen week hebben we voor het eerst de Week van het Lezen georganiseerd binnen de school.  Het was erg leuk om de enthousiaste verhalen van de leerlingen hierover te horen. Sommige docenten maakten hier echt een bijzonder moment van door de leerlingen om zich heen te verzamelen en dan voor te lezen, andere gaven de hoofdpersonen eigen namen.

Deze voorleesweek is ook het begin van de gewoonte dat leerlingen altijd een leesboek bij zich moeten hebben op school. Als er na een toets tijd over is, als er een tussenuur is of na het maken van huiswerk kunnen de leerlingen dan lezen uit hun boek. Voor de talen moeten leerlingen boeken lezen, dus een boek is altijd wel voorhanden J. Het motto hierbij is: Even niets te doen? Pak een boek!

5 Vwo heeft donderdagmorgen een lezing bijgewoond van de columniste Renske de Greef in de bibliotheek van Oud-Beijerland. Slechts twee dames hadden de moeite genomen om ook naar deze lezing te komen, hierdoor was het eigenlijk een privélezing voor de leerlingen. Zij hadden volop de gelegenheid om de columniste vragen te stellen. Renske wist de aandacht van de leerlingen gemakkelijk vast te houden door te vertellen over haar bijzondere observaties van het dagelijkse leven: hoe hang je een wc-rol op als een q of als een komma en hoe kom je van een wattenstokjesverslaving af. Volgende week moeten de leerlingen zelf een column schrijven. We zijn benieuwd naar de resultaten.

Deze week was ook de deadline van de ZKV-wedstrijd (zeerkorteverhalen) naar aanleiding van de Woorden van de Week. We hebben zeer verschillende verhalen binnen gekregen van leerlingen uit alle niveaus en leerjaren. Eind volgende week zal de prijsuitreiking plaatsvinden.

Het Taalteam